….of andere bijeenkomsten met je team
Door Miranda van Eenennaam
Bedrijfsuitjes: het brengt nogal ‘ns wat teweeg. Niet alleen wat betreft de invulling (daar kunnen we een apart blog aan wijden…), maar ook het sentiment dat erom heen leeft. Er zijn voor- en tegenstanders. Grofweg zijn die te verdelen in de volgende types:
- De medewerker die niet kan wáchten tot het zover is en stuiterend het ene na het andere verhaal opdist over alle vorige bedrijfsuitjes
- De medewerker die vanaf een week voor het uitje zorgt dat ie zo weinig mogelijk vitamines binnenkrijgt, in de hoop precies op de dag van het teamuitje ziek te zijn
- De medewerker die al weken van tevoren aan het vissen is wat de plannen zijn, zodat ‘ie zich daar geestelijk op voor kan bereiden en waar nodig kan oefenen.
- De manager die – na maandenlang opgesloten te hebben gezeten in z’n kantoor – blij is tijdens het uitje éindelijk z’n team weer eens te zien (en de avond van te voren via het smoelenboek nog even de namen van z’n teamleden oefent)
- De manager die een grote vinger in de pap heeft wat betreft de invulling van het teamuitje, om te voorkomen dat ze iets gaan doen waar ‘ie niet goed in is.
- De manager die het allemaal onzin en zonde van de tijd vindt en met steeds dramatischere redenen probeert het uitje te verplaatsen.
Voor enkele types hierboven ligt er maar één vraag aan hun houding ten grondslag:
“Wat is (in vredesnaam) het nut van bedrijfsuitjes?”
We nemen je mee in onze gedachtegang.
Eerst terug naar de basis. In het dagelijkse werkleven, draait het nogal eens om doelen stellen en behalen, onderling afstemmen wie wat doet, een zo hoog mogelijke productiviteit behalen en time-management. Dat is natuurlijk ook hartstikke belangrijk: als dat niet op orde is, heb je als organisatie of team een probleem.
Echter, laten we niet doen alsof het in organisaties alleen maar om structuur, functies en productiviteit draait. Organisaties zijn immers ook en vooral een verzameling van mensen. Mensen die behoefte hebben aan verbinding, plezier en vertrouwen – om maar een paar dingen te noemen.
Om dat menselijke aspect te benadrukken noemen antropologen organisaties daarom ook wel tribes. Elke organisatie heeft immers een eigen ‘stamhoofd’, eigen rituelen en spelregels. Goed functionerende tribes hebben niet alleen oog voor de taken die moeten worden uitgevoerd en hoe dit optimaal kan worden gedaan (structuur), maar juist ook voor relaties onderling (cultuur). Idealiter heb je the best of both worlds: een stevige structuur (een taakvolwassen team/ organisatie) én goede relaties (een relatievolwassen team/ organisatie).
Het is intrigerend om bij deze dynamiek eens te kijken naar de rol van hormonen. Volgens Simon Sinek kunnen we organisaties namelijk prima als hormonaal stelsel zien. Als we prestatie- en resultaatgericht bezig zijn (groot deel van de werkdag), dan komen met name de hormonen endorfine en dopamine vrij:
- Endorfine komt vrij door bijv. KPI’s en eisen die aan je worden gesteld. Het gaat om uithoudingsvermogen.
- Dopamine komt vrij bij korte kicks, bijv. door het afvinken van een actie op je lijstje, door te scoren of door applaus dat je krijgt. Het draait om beloning.
Deze hormonen geven een lekker gevoel, maar als je hier te lang te veel van produceert, dan geeft het een opbrandend effect.
Gelukkig staat daar een andere kant tegenover, die het presentatiegerichte compenseert: loyaliteit en vertrouwen. Als die worden getriggerd, komen de hormonen serotonine en oxytocine vrij:
- Serotonine gaat ‘aan’ bij trots op elkaar zijn, bij feesten, vieren, complimenten geven, anderen laten stralen en echte aandacht te geven.
- Oxytocine is het ‘knuffelhormoon’ en gaat over liefde en betrokkenheid. Dit hormoon gaat ‘aan’ door fysiek contact, samenzijn, muziek, zang en dans.
In de best functionerende tribes is er een goede balans tussen het prestatie/ resultaatgerichte enerzijds en onderlinge loyaliteit/ vertrouwen anderzijds.
Terug naar de bedrijfsuitjes of een samenzijn met je team. Je voelt ‘m misschien al aankomen: ze zijn dé kans om de toch vaak wat doorgeslagen balans naar het resultaat- en prestatiegerichte te compenseren. Tijdens een uitje draait het (als het goed is) immers veel meer om aandacht voor elkaar, samenzijn, plezier hebben en verbinding. Oftewel: serotonine en oxytocine kunnen hun lol op!
Tref je binnenkort dus een medewerker die zich zuchtend afvraagt waarom dat bedrijfsuitje van volgende week zo nodig moet plaatsvinden? Dan kun je voortaan volstaan met een simpel: ‘om ons serotonine- en oxytocinegehalte weer op peil te brengen…’. Wij gokken dat het dan minstens 10 seconden stil is.
Tot slot
In teams waar ‘gedoe’ is, of zoals wij dat netjes zeggen ‘een verstoorde teamdynamiek’ is, is het de vraag of een teamuitje het beste is wat je kunt doen. Je kunt je voorstellen dat als de verhoudingen onderling verstoord zijn, een paintball-uitje toch iets anders uit kan pakken dan gepland…
In dat geval raden we je eerst aan om aan de slag te gaan met de verstoorde teamdynamiek. HERA biedt bijv. speciale teamtrajecten, waarbij de onvrede op tafel komt, er heldere afspraken worden gemaakt en er een gezamenlijke stip op de horizon wordt gezet. Wil je hier meer over weten? Laat het ons weten via hallo@hera.nl
Recente reacties